jeg og typen ska lsom dere ser neddi her kjøpe leilighet, er snakk om at bestevennen hans skal flytte inn til oss for en stund men ar hørt veldig mye negativt om dette fra ande og lurer rett og slett på om det er smart?
det er en gei nok leilighet er ikke det, men når vi tre skal bo der, gjøre alt sammen ol, er jo lett for å oppstå krangel da, og uenigheter, hvordan burde vi i så fall gjøre det? er helt fersk på dette har aldri bodd sammen med andre enn mamam og de=)
vasking, matlaging, strøm, matinnkjøp,++++ mye som skal være enigheter med..
men er det noen av dere som har bod sammen med venner og type som har noen råd? første gang jeg og typen flytter sammen også.

52 kommentarer In " råd til samboerskap med typen og kompis?HJELP "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 4th 2007 at 11:07 pm
jeg vil ikke ødelegge vennskapet pga dette, stor sjangse?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 4th 2007 at 11:12 pm
Eh….råd? Gi faen i det! Blir bare trøbbel.
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 4th 2007 at 11:14 pm
Du og typen skal kjøpe leilighet?
Hva f skal kameraten hans der da? Blir bare surr og rot av sånt, believe you me..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 5th 2007 at 9:33 am
2# tror du det blir det? jeg føler vi er veldig forskjellige (jeg og kompisen vår)..
han er super snill og sånt men vi er veldig forskjellige forde
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 5th 2007 at 9:34 am
3# ja jeg og typen skal kjøpe leilighet, kompisen vår skal bo der for å finne seg en ny leilighet men vi vet jo ikke hvor lang tid det vil ta,
har du erfaringer med dette?
har hørt mange si ta vennskapet fort bli ødelagt ol, er det sant?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 5th 2007 at 9:37 am
Hvordan skal dere få gjøre kjæresteting med han boende?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 5th 2007 at 9:38 am
Sånne situasjoner blir ofte trøbbel ja. Belastning på forholdet. Du er fersk i samboerskap, ung…osv, dere blir hemma i sexlivet av kompisen. Han er kanskje vant til å bli dulla med av mamma, rydder ikke…kan ikke lage mat, søler, vasker ikke, roter, slenger ting på badegulvet, drar hjem kompiser som er teite og fulle, osv…osv…osv..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 5th 2007 at 9:40 am
Et råd: Ikke gjør det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 5th 2007 at 9:42 am
7# han har bod for seg selv i 15 mnd (tror jeg) før han flytta hjem igjen, men som du sier er alt unntatt at han drar med kompiser hjem sant, leit å måtte si den men, jeg er utrolig redd for at dette skal ødelegge forholdet med at jeg og typen blir gående å gjøre alt husarbeid, iritere oss over at han ikke gjør det, ol.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 5th 2007 at 9:43 am
6# nettop, jeg vet ikke, vi har tenkt noe som å ha en time eller to på kvelden men det blir litt teit i VÅR leilighet=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 5th 2007 at 9:45 am
#10
Ja, pluss at dere ikke kan ha sex når dere vil/hvor dere vil, dere må liksom planlegge.. Og det er jo litt kjipt.. Også får man ikke se det man vil på TV, hvis man ikke har kapra TVen først da..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 5th 2007 at 9:46 am
eg ville ikkje ha tatt inn en tredjeperson viss det ikkje i utgangspunktet va plass til det i leiligheta….det blir trangt og intenst…travelt og til tider. Heime det e no der en skal slappe av det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 5th 2007 at 10:27 am
huff jeg syns det er vanskelig ejg:( dere ser bilder av leiligheten i et innlegg uder her=)
har liksom ikke lyst til å såre noen heller, men har lett for å bli problemer ja..kanskje for en liten periode på en mnd eller 3? bare for å finne en leilighet han kan leie?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 10:43 am
vi har tenkt å sette opp en 6 eller 3 mnd kontrakt i begynnelsen=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 10:46 am
og ha minst mulig felles, som mat laging ol, det meste blir hver for seg tror vi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 10:56 am
Hvor gamle er dere?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 11:00 am
Prat med kjæresten din. Dette høres ikke noe fint ut. Hvis dere hadde bodd sammen lenge, skulle jeg ikke sagt noe mot det, men dette er faktisk første gangen dere skal bo sammen og det er en stor endring bare det. Dere må først venne dere til hverandre på den måten, og ikke minst nyte begynnelsen på et samboerskap. Kommer det en tredjeperson inn i bilde ser jeg for meg endel krangler. Som sagt, hadde dere bodd sammen lenge, hadde det vært fint å hjelpe en kompis med husly, men nå? Nei.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 11:00 am
16# jeg er 18, typen er 26 i november og kompisen er 27 i desember
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 11:04 am
hvis dere likevel tar inn kompisen, foreslår jeg at dere må ta vare på alle kvitteringer om matkjøp og skriver navnet deres på hver kvittering. i slutten av måneden hvis en person har brukt ekstra masse penger i forhold til noen andre, betaler dere hverandre jevnt. Ha hver dere hylle i kjøleskapet.
Ha regler. Motivasjonstavle. sett opp en liste med deres navn og ukedagene. Hvis noen gjør noe fint skriver dere et pluss poeng på den dagen, hvis noen gjør noe negativt, henger dere opp et minus poeng. I slutten av måneden skal den som har mest minus poeng, rydde/vaske hele leiligheten og lage mat til resten.
blandt annet.. små kinks man burde tenke over slik at forholdet til deg og kjæresten ikke blir ødelagt på grunn av dette
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 1:34 pm
19#det jeg frykter mest er at forholdet skal bli ødelagt, derfor har vi gitt klar beskjed at om det er tegn til det må han flytte, og har en mnd på seg.
vi har tenkt at jeg og typen kjøper inn mat sammen, noe vi ellers også gjøre siden han bor her og jeg litt hos han, kompisen skal kjøpe og lage sin egen mat siden han jobber forskjellig fra oss og ikke kan lage så mye forskjellig mat(går mest i kjøttdeig, ris og pizza.)
vasking fordeler vi hver uke og skal gjøre innen et kl slett slik at det ikke blir krangling, privare som skal støvsuges en gang i uken, og vaskes en gang i mnd…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 1:49 pm
Du skriver at kompisen flyttet hjem igjen etter 15 mnd. i egen bolig… Da h a r han jo et sted å bo… ??
Hvis han ikke trives hjemme burde jo det være god nok motivasjon i haugevis til å finne seg noe e g e t igjen.
Jeg syns ikke dere skal la han flytte inn, si at dersom det blir heeelt krise kan han få tak over hodet en k o r t stund, men at i utgangspunket ønsker dere å flytte sammen som et par og ikke som et kollektiv….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 2:08 pm
21# ja han har et sted å bo, men vi vil at han skal flytte bort fra mora si og bli litt selvstendig,
vi vil prøve å hjelpe han til å finne noe eget men tror ikke han “tør” å bo for seg selv med en gang, vet ikke helt..
men han er jo tross alt 16 år gammel og burde komme seg ut
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 4:12 pm
vi skal skrive en 3 mnd kontrakt først så får vi se
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 4:24 pm
Du skriver i en kommentar at han er 26 og at han er 16 i et annet, tipper det er 26 han er.. Men er han 26 så burde han da virkelig komme seg ut av barnerommet, og det bør da ikke være deres oppgave å huse han til han føler seg klar til å bo alene igjen. Og det trenger da ikke å ta flere mnd å finne et sted å bo.

Du er ganske ung og skal flytte hjemmefra sammen med kjæresten din.. syns dere skal tenke på dere selv i første omgang jeg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 4:56 pm
For å se den forrige bloggen om akkurat dette: http://www.vgb.no/179...
Men det kom mange gode kommentarer her, mange fornuftige
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 5:52 pm
ja mange fornuftige her vennen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 5:53 pm
24# han er 26 år jeg er 17, skrev sikkert feil i sta=)
han burde jo være gammel nok til det men kan jo bli koselig og bo sammen for en stund, men er jo nesten umulig og få seg kjæreste og familie eller nye venner når man bor hjemme .ikke sant?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 6:06 pm
Det er veldig hyggelig at dere har sånn omsorg for vennen deres, og det er noe annet å bo med venner enn med familie.
Men jeg syns fortsatt dere ikke skal flytte sammen med ham. Ta han med på ting dere gjør i hverdagen, invitèr han på middag og tv-titting/spilling el. Gå på kino og ta en øl.
Hvis det er veldig maktpåliggende for dere å hjelpe ham, syns jeg dere skal si at dere vil bo alene de første 6 mnd. slik at dere får “bodd dere inn og sammen”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 6:31 pm
28″#sant osm du sier, er jo ikke normalt å flytte sammen med typen og en kompis første gang jeg skal bli samboer, huff vi får se
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 7:03 pm
blir nok 3 mnd ja,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 7:10 pm
Fytterakkern så mange negative kommentarer det er her.. Ok, sjansen for at det kan gå galt er stor, men det er sjanse for at det kan gå bra også. Hvordan det blir avhenger av DERE, om dere har en positiv eller negativ instilling..
Jeg vil foreslå at dere setter dere ned alle tre, og snakk sammen om hvordan dette skal være, hva dere ønsker og prøv å lag en “plan”, kanskje en ukesliste hvor dere setter opp faste oppgaver. Det er også viktig at dere som kjærestepar sier at dere ønsker litt alene tid, og at det ikke alltid passer at dere henger med han.
Å ha en åpen kommunikasjon som det heter er -veldig- viktig, for det vil gjøre så dere ungår store konfrontasjoner og istedenfor at du vil huske på denne tiden som terror, så kanskje du får en del gode minner, og en venn som er glad for at du hjalp han på veien til å bli selvstendig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 7:14 pm
31# endelig=)
vi har pratet om å ha en ukesliste med oppgaver som vasking ol, og jeg har foreslått å ha en time eller noe i uken der vi prater om hvordan det har gått ol, men de to andre var negative:(
men jeg og typen MÅ jo ha alene tid også, sant det, så det må vi finne ut
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 7:15 pm
Av erfaring – Dont go there.
Det blir en belastning for forholdet deres som dere ikke ønsker.
Bli kjent med hverandre i samboerskap først!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 9th 2007 at 7:17 pm
33# jeg og typen har “bod” sammen i et år, altså han har vært her og jeg hos han nesten hele tiden, men vi har jo enda ikke bod skikkelig sammen så som du sier det kan slite på forholdet men da må han bare flytte
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 10th 2007 at 10:48 pm
Min tur til å svare
#11: Jeg kommer til å ha min egen lille TV.
#19: Motivasjon? Første gang det er nevnt her. Plusspoeng? Også første gang. Vi har bare fokusert på det praktiske og det negative, ikke det positive. Eneste er ordet “koselig” en gang i blandt. Forslaget ligner litt på hvit og svart kamel. Jeg kan også se for meg egne mathyller. Dvs at det vil stå f.eks to rispakker på rad.
#21: Ja, jeg HAR et sted å bo. Jeg bodde for meg selv, som sagt, i 15 måneder i byen dårligste leilighet. Naboen i underetasjen var min barndomsvenn. Jeg vil si at det skjærte seg, og forholdet mellom meg og han vil aldri bli det samme. Fortsatt venner, men jeg føler at jeg aldri kan være 100% ærlig med han igjen. Det ligger grunner bak dette. Det som til slutt skjedde var at jeg ble sagt om leietager, og jeg tok den letteste veien ut. Jeg flytta hjem igjen.
Les svarinnlegg #22 nøye.
Jeg er enig med #24. Jeg burde komme meg ut.
Les også #27 nøye.
#28: Forstod ikke hvilken vei den maktpåliggenheten du mener, men #22 og #27 forklarer fra mitt synspunkt. Det er DE som er snille og skal hjelpe meg. Problemet er at jeg trives, til en viss grad, men så god at jeg blir værende – å bo hjemme. Men nå har de vært mye sammen. Han vært hjemme hos henne dagesvis, og motsatt. Litt trening tror jeg de har fått med det.
Alenetid: Det betyr at de må kaste meg ut, og jeg må finne meg noe eller noen å være sammen med. Det ble ikke nevnt om det var hver hverdag f.eks, og jeg kan ikke besøke mamma hver dag, bare fordi jeg må være ute to timer hver kveld. Mange venner har jeg ikke, kommer på én som jeg kan utnytte til det formålet. Nå jobber jeg jo skift… (Mer kommer.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2007 at 3:18 pm
35# hei vennen…
koselig med svar..
det er ikke snakk om hver dag ang alenetid, er mer snakk om en kveld i uka eller noe, jeg kan gjerne lære deg og lage mat=) bare koselig det, vaske også, ikke noe problem men da må du ha LYST til å lære…
jeg håper jo vi kan flytte sammen, om ikke annet bare for en stund for å hjelpe deg å finne en annen leilighet ikke langt ifra her=)
gla i deg klem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2007 at 4:40 pm
Jeg hadde ikke tørt å gjøre det dere vil gjøre. Fordi dere aldri har vært samboere og har masse å lære om hverandre.. Han kompise trenger nok hjelp og det er flott dere hjelper han! Men det å finne en hybel som han kan bo på inn til han finner noe annet burde ikke ta mer enn 1-2 mnd. Man trenger ikke være kresen når det er snakk om midlertidig.
Håper dere finner ut av det, men tenk nøye igjennom dette. Alle 3. Og la dette 3stemte samboerskapet bli så kort som mulig. Både forholdet og vennskapet vil høyst sanynelig bli godt teste
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2007 at 4:57 pm
27# hei ja er redd for vennskapet, men burde går bra hvis han er interisert i og finne noe ennet og at det derfot ikke blir så lenge, men hvem vet, kan jo hende det går KJEMPE bra, han er jo ikke annet enn snill (og litt irriterende da=) ikke sant morten??)
jeg og typen har så å si bod sammen i 1 år, han har vært her og jeg der,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2007 at 7:25 pm
ps35# dårlig å gi utrykk for at du skal flytte inn når du ikke “kan” pga jobben..
da kunne du like godt si det til meg også å ikke skrive slikt du gjør her, for du gir jo utrykk for at du vil og skal flytte inn
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2007 at 7:45 pm
..fordi det er fortsatt fristende…
Jeg sa til Fredrik i går at hvis det ble huset på Tromøya, så kunne jeg ikke flytte. Da sier han “ikke uansett, da”. Jeg vet ikke hva han sa videre til deg.
Saken er at det midlertidige boet “mitt” må være i gang- eller sykkelavstand fra Stoa. Jeg orker ikke å sykle 1 time+ hver vei, hver eneste arbeidsdag. Jeg har sikkert godt av det, men jeg vil det bare ikke
Nå er det ikke sikkert at dere får drømmehuset deres, så det er fortsatt ingen som vet hvordan det hele går. Med mindre alle planer faktisk er skrinlagt.
Alt hadde vært så mye bedre om jeg hadde hatt bil. Da kunne jeg ha flytta til Grimstad uten at det gjorde noe (omtrent).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 11th 2007 at 7:59 pm
40# jobben er jo faktisk nødt til og legge tilrette for deg, slik er det ang lærling jobben min også, jeg kan ikke møte halv7 så da må jeg begynne kl 7..
hvis du begynner og ta noen kjøre timer snart, får du lappen men du har jo ikke kommet dit en gang
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 12th 2007 at 7:55 pm
Det er jobben ikke pliktig til. Det er forskjell på læringer og ansatte. Jobben har den og den skiftplanen, kan man ikke følge den, så kan man se seg etter en annen jobb.
En av skiftlederne på jobben “nekter” å jobbe natta i sommer, så altnernative skiftplaner er blitt foreslått. Jeg vet ikke hva som er blitt bestemt enda, men selv han, som er en sjef, kan ikke bare si “jeg kan ikke møte opp da og da” og forvente at jobben skal tilrettelegge legge for han. Det er ikke sånn det fungerer.
Ang lappen, så sier jeg at jeg vil ha noen helger med faren min før jeg begynner å ta noen kjøretimer. Ønsker å ha minst to helger til, dvs at jeg begynner om 5-6 uker, ekskludert ev. ventetid.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 12th 2007 at 8:05 pm
Tidliger (sånn ca. for 100 år siden) så hadde jeg venner boende hos meg støtt. Noen ganger gikk det greit og noen ganger var det litt mer bry, men det har aldri gått utover vennskapet…. heller knyttet det nærmere.
Dere får bare ta ett lite møte sammen, og sette opp husregler. Bli enige på forhånd.
Det går faktisk an å ha sex på ett soverom selv om en annen ligger på ett annet soverom…. dere klarte vel det hjemme hos hverandre nå pr. idag? Så får dere heller slå dere mer løs når dere er alene
Uansett… lykke til
perzmo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 12th 2007 at 8:07 pm
Så forøvrig bildene av leiligheten nå…. soverommene ligger jo på hver sin ende av leiligheten, der bør det hvertfall ikke bli noe problem å ha privatliv
Forresten…. kjempefin leilighet! Der kommer dere til å få det fint
perzmo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 12th 2007 at 8:18 pm
42# mamma sin jobb er pliktig i å legge tilrette når noen ikke kan begynne så tidlig pga buss..
ang lappen så er det ikke noe problem å kjøre med kjørelærer først, jeg syns det blir værre å kjøre med automat gir også gå over til vanlig
43# hei =)
vi har ikke noe problemer med sex=) vi klarer det fint=)ser ikke ut som at det blir noe samboerskap med 3 her så da får vi et rom vi kan bruke til gjester=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 12th 2007 at 8:19 pm
44# vi kommer til og få det bra der=) får vite i morra halv 12 om vi får den eller må by høyere=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 12th 2007 at 8:30 pm
#43: Nei. Jeg får ikke lov til å ha på PCen om natta, fordi nusselure kommer til å høre den og holde seg våken pga det.
Men jeg kommer ikke til å høre at de har seg?!!!
Jobb: Hun har vel fast stilling der oppe? Da er det noe annet. Jeg er bare en vikar. Ikke noe med det, jeg er en utleievikar. Jeg har ingen rettigheter.
Men nå har jeg sagt “nei” til å flytte til Færvik Torv…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 12th 2007 at 8:58 pm
47#h*n 43 nevnte da ikke pc gjore han?er ikke bare derfor morten det vet du, er mange grunner, men om du skulle flyttet inn måtte du funnet deg i det vi sa
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 12th 2007 at 9:00 pm
47# ja det har hun, men hvor lenge skal dy fortsette å være vikar på rignes da? har du ikke vert det noen år?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 12th 2007 at 9:04 pm
Jeg er blitt “lovt” fast stilling i løpet av sommeren.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 12th 2007 at 9:08 pm
50# ok blir jo spennende å se da=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2007 at 11:58 pm
Dette er deres valg, nusselure, men jeg vil fraråde det.
Det blir lett en vane.. Jeg hadde en venninne boende hos meg en uke en gang. Da orket jeg ikke mer. Se filmen You, Me and Dupree
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende